//Automobilele se vor schimba mai mult in urmatorul deceniu decat s-au schimbat din secolul trecut pana acum

Automobilele se vor schimba mai mult in urmatorul deceniu decat s-au schimbat din secolul trecut pana acum

In timp ce aspectul masinilor s-a schimbat foarte mult in ultimii 100 de ani, modul in care le conducem nu s-a schimbat la fel de mult. Dar aici intervine schimbarea fundamentala. In deceniul urmator, nu numai felul in care sunt alimentate se va schimba dramatic, dar nu le vom mai conduce.

Unele autovehicule au deja caracteristici de automatizare de baza, insa experimentele efectuate pe automobilelein prezent, reprezinta o parte minuscula a schimbarilor care vor avea loc in viitor. Pana in anul 2030, masina standard va evolua de la simpla asistare a soferului la controlul deplin al tuturor aspectelor de conducere in majoritatea conditiilor.

Aceasta automatizare pe scara larga, impreuna cu conectivitatea sporita a masinii, cat si a societatii, sunt menite sa agite industria automobilelor intr-un mare fel, afectand totul de la modul in care masinile arata si se simt, la modul in care ne petrecem timpul in interiorul acestora si cum ne conduc de la A la B.

O experienta de conducere foarte diferita

Prima diferenta majora pe care o putem observa intre masinile de astazi si cele care vor exista in anul 2030 sunt numele acestora. La fel cum Apple si Samsung au preluat o piata de telefoane mobile pe care Nokia si Blackberrry o dominase odata, la ora actuala Tesla, Apple, Dyson si Google au potentialul de a deveni cele mai recunoscute marci auto ale viitorului.

Probabil ar arata foarte diferit. Din exterior, prizele mari si grilajele frontale care racesc motoarele cu combustie nu vor mai fi necesare, in timp ce oglinzile laterale vor fi inlocuite cu camere si senzori. Ferestrele ar putea fi mai mari pentru a le permite pasagerilor sa se bucure de peisaj. Mercedes- Benz Vision URBANETIC demonstreaza aceste notiuni radicale cu un vehicul modul care isi poate schimba corpurile fie pentru a deplasa incarcaturi sau persoane.

Interioarele autoturismelor vor fi mult mai flexibile, unele permitand personalizarea culorilor, a luminii, a confidentialitatii si a aspectului la atingerea unui buton. Conceptul Volvo 360c are in vedere un spatiu multifunctional, care se poate transforma intr-un salon, intr-un birou si chiar intr-un dormitor.

Geamurile impotriva soarelui vor deveni un lucru din trecut, cu o sticla inteligenta care ne permite sa controlam canitatea de lumina care intra in masina prin atingerea unui buton. Usile autovehiculului Mercedes F015 au chiar ecrane suplimentare care pot functiona ca ferestre sau sisteme de divertisment.

Multe masini vor fi dotate cu sisteme de realitate augmentata, care vor suprapune vizualizarile generale pe computer, pe parbriz sau pe alte zone de afisare adecvate, aratand ce urmeaza sa faca masina.

Conducatorii auto vor putea sa comunice cu autovehiculele lor prin intermediul comenzilor vocale sau a gesturilor.

Tehnologie conexa

Internetul este in continua crestere iar acest lucru va deveni esential pentru modul in care masinile noastre ne vor deplasa si vor comunica cu lumea exterioara. Senzorii conceputi pentru recunoasterea si comunicarea cu semne rutiere, marcaje, retele de camere foto, pietoni si alte vehicule le vor permite vehiculelor sa isi sincronizeze miscarile, minimizand consumul de combustibil si imbunatatind fluxul de trafic. Autovehiculele vor putea, de asemenea, sa ajute autoritatile sa mentina infrastructura rutiera, de exemplu cu senzori de anvelope care le notifica despre deteriorarea conditiilor rutiere.

Cand conducatorii vor alege o anumita directie, tehnologia va avertiza conducatorii auto despre coliziunile iminente cu ceilalti utilizatori ai drumului si va incerca sa le evite. Imbunatatirile tehnologiei senzorilor le vor permite automobilelor sa vada mult dincolo.

Daca acest lucru este suficient de standardizat si realizabil din punct de vedere legislativ, aceste schimbari ar trebui sa reduca substantial numarul accidentelor rutiere.

Combustibilii viitorului

Mai multi tari au anuntat interdictii viitoare privind vanzarea de noi autovehicule pe benzina si motorina pana in 2030. Vechile vehicule vor fi in continuare pe drum, astfel ca este putin probabil ca statiile de benzina sa dispara pana la aceasta data. Cu toate acestea, producatorii de masini se concetreaza deja din ce in ce mai mult pe vehiculele care vor sustine combustibilii viitorului.

Modul in care va arata viitorul, referitor la acest capitol nu este foarte clar. Incertitudinea cu privire la faptul ca automobilele hibride vor fi incluse in lista de interdictie poate duce la descurajarea intreprinderilor si a consumatorilor sa investeasca prea mult in acestea arie. Vehiculele eletrice reprezinta doar 2% din piata mondiala, la ora actuala, insa, pe masura ce pretul acestora va scadea sub cel al autovehiculelor cu benzina, acest lucru preconizand a se intampla pana la jumatatea anilor 2020, cota lor de piata va fi cu siguranta mult mai buna.

Ne asteptam ca vehiculele pe deplin electrice sa fie cel putin o alegere viabila pentru o gama larga de soferi pana in anul 2030, dar evolutiile tehnologice neprevazute ar putea schimba cu usurinta viitorul combustibilului pentru autovehicule. De exemplu, oamenii de stiinta lucreaza din greu pentru a rezolva dificultatile de productie si de stocare care limiteaza in prezent potentialul vehiculelor cu emisii reduse, cu alimentare rapida si cu raza lunga de actiune pe baza de hidrogen.

Anul 2030 ar putea sa nu para prea departe, dar un deceniu reprezinta o lunga perioada de timp pentru schimbarile aduse tehnologiei. In anul 2009 primele telefoane inteligenta faceau furori si reprezentau o baza solida de discutii in mass-media. Acum, discursul tehnologic este cu totul altul si se schimba cu o rata fara precedent. Deci, sa nu fiti suprinsi daca va veti uita inapoi peste un deceniu la masinile pe care le conducem astazi si sa va intrebati cum am ajuns sa conducem ceva cu totul si cu totul diferit, mult mai performant si totodata un autovehiculul care protejeaza mediul inconjurator.